"Malbou olejem jsem strávil tisíce hodin" • Jon Ching
Jon Ching je umělec - samouk, pocházející z Kaneohe na Havaji, který momentálně žije a tvoří v Kalifornii.
Prostřednictvím své tvorby se pravidelně snaží upozorňovat na ohrožené zvířecí druhy, současnou krizi jejich masového vymírání, a také na změnu klimatu. Dokonce spolupracuje s několika ekologickými organizacemi, které se zabývají získáváním finančních prostředků a tvorbou vzdělávacích aktivit.
Jonova práce nás velmi zaujala, a to hlavně díky surrealistickému pojetí všech krás a divů přírody. Více se o Jonových olejomalbách a jeho umělecké cestě dozvíte v rozhovoru, který vám právě přinášíme.
Jone, co, nebo případně kdo, tě přivedl k výtvarnému umění?
Když jsem byl ještě teenager, moje máma se vrátila z výletu z Prahy s balíčkem hracích karet, na jejichž hřbetu byla díla Alfonse Muchy. Jeho tvorba mi opravdu otevřela oči a srdce pro svět umění. Kreslil jsem podle jeho litografie, učil se od něj techniku silné linky a jemného stínování a také jsem se od té doby na svět díval jinak.
To nás velice těší, že tě k tvorbě inspirovalo dílo českého umělce. Jak dlouho jsi ty umělcem na plný úvazek?
Již šestým rokem, ale připadá mi, že mnohem déle!
Kde čerpáš inspiraci pro svou tvorbu?
Pro mě je nekonečnou inspirací příroda sama. Klidně bych mohl strávit hned několik životů malováním jedinečných úkazů přírody a nikdy bych se nenudil!
Tématy mých prací jsou klimatické změny, ohrožené druhy a sociální problémy. Prostřednictví pláten s touto tématikou se snažím nejen vyjádřit své myšlenky k danému problému, ale také zvýšit povědomí či zahájit dialog na dané téma.
Své obrazy s důležitým poselství tvoříš za pomoci olejomalby. Zkusil jsi někdy jinou techniku než malbu olejem?
Před malováním jsem hodně kreslil. To tvořilo základ mé olejomalby a doufám, že si na kreslení tužkou zase někdy najdu více času. Miluji také keramiku a strávil jsem roky točením na kruhu. Té bych se také ráda znovu věnoval, protože jsem ji odložil stranou, abych se mohl soustředit pouze na malbu. Totéž platí o fotografování, kterému se sice věnuji i nadále, ale s časem je to stejné jako u kresby, je ho málo. Jednoduše řečeno, baví mě tvořit a rád poznávám nová média a techniky.
Proč, když rád objevuješ nové techniky a vynikáš i v kresbě, dáváš přednost olejomalbě?
Líbí se mi, jak je můj postup při malování olejem univerzální. Mohu pracovat v mnoha tenkých vrstvách, které průběžně zjemňuji, nebo naopak malujit přímočařeji a mám dostatek času na prolnutí. Myslím, že hloubka barevných tónů je u olejových barev nepřekonatelnou vlastností oproti jiným technikám. Avšak, upřímně řečeno, s olejem pracuji kvůli tomu, že jsem do něj už investoval svůj čas a finanční prostředky. Strávil jsem prací s tímto médiem již tisíce hodin a myslím, že kdybych tolik času vložil do jiného média, dal bych přednost zase jemu.
Tak to naprosto chápeme! Používáš při tvoření někdy produkty Koh-i-noor?
Ano! Mám od Koh-i-noor sadu měkkých a olejových pastelů, ty jsou stálicí ve sbírce mých uměleckých potřeb. A samozřejmě používám i slavné grafitové tužky a pastelky.
Proč sis jako svůj hlavní výrazový prostředek vybral právě zvířecí říši?
Na zvířecí říši jsem narazil díky knize o ptácích, kterou jsem dostal jako dárek. Jako první mě zaujal jejich pohyb při letu. Potom jsem přešel k detailům, což mě fascinovalo ještě víc!
Později jsem si uvědomil, že mi zvířata mohou pomoci komentovat lidský svět a zkušenosti s ním, aniž bych se vůči nim příliš vymezoval nebo na to ještě vršil témata jako rasa nebo pohlaví. Mám také pocit, že se dnes všichni příliš soustředíme na člověka a navíc mě baví malovat rostliny a zvířata jako způsob vyjádření, jak odstranit lidi ze středu pozornosti a vrátit světu přírody důležitost, která mu náleží, zvláště teď, když jsme takovou destruktivní silou.
Maluješ kromě zvířat a rostlin i jiné motivy?
Dříve jsem hodně maloval lidi, ale teď už ne. Prakticky by to bylo v rozporu s konceptem mé tvorby.
Kdybys měl vybrat tři umělce, kteří tě nejvíce inspirují, kdo by to byl?
Jak jsem již zmínil, mým oblíbeným malířem je Alfons Mucha. Dalším oblíbencem je Egon Schiele. Někdy si říkám, jak by umění vypadalo dnes, kdyby nezemřel v tak mladém věku. V současnosti je pro mě velkou inspirací James Jean, který umí tvořit krásné věci a vybudoval úžasnou uměleckou kariéru.
Zajímavý a velice inspirativní výběr umělců. Dokázal bys říci, který z uměleckých směrů nebo stylů je ti nejbližší?
Myslím, že surrealismus, protože díla, která vytvářím, mají často surrealistický charakter. Nejsem si jistý, zda magický realismus je umělecký styl, ale měl bych k němu blíže, protože rád zkoumám kouzlo přírody realistickým způsobem.
Jakou výstavu jsi naposledy navštívil a co tě tam inspirovalo, zaujalo?
Před pandemií jsem v galeriích navštívil mnoho výstav a několik jsem jich stihl zhlédnout i během pandemie. Poslední muzejní výstavou, na které jsem byl, byla asi Kniha šelem v Gettyho muzeu, která představovala středověká díla fantastických šelem. Bylo velmi zajímavé vidět, v co lidé tehdy skutečně věřili, že existuje a jak některé šelmy v našich představách stále žijí.
To musela být velice zajímavá zkušenost! Vzpomínáš si na svou vlastní první výstavu?
Určitě! Byl jsem součástí velké skupinové výstavy a pozvánku k účasti jsem dostal na poslední chvíli. Myslím, že jsem měl na vytvoření díla snad dva týdny a byl to první a poslední obraz, který jsem dodal ještě stále lehce mokrý! Ten obraz mám dodnes a je pro mě příjemnou vzpomínkou na to, kde to všechno začalo.
Máš kromě tohohle nezapomenutelného zážitku ze života umělce ještě nějaký podobný?
Na některých vernisážích mě obklopovala jistá energie, kdy jsem měl pocit, že štěstěna stojí při mně. Pro mou kariéru to byly velmi důležité a silné okamžiky. Je to možná příliš dlouhé na to, abych to zde zmiňoval, ale v těch chvílích jsem měl pocit, že jsem byl ve správný čas na správném místě a nikdy na to nezapomenu.
Jaké jsou tvé plány na rok 2022?
Rodičovství! V srpnu očekáváme příchod svého prvního dítě a velmi se těším, až se vydám na novou cestu otcovství. Chystám se na chvíli zvolnit a těším se, že trochu zpomalím. Již brzy v září 2022 však budu pracovat na samostatné výstavě, která se koná v Beinart Gallery v Melbourne.
Komentáře