top of page
  • Writer's pictureKOH-I-NOOR HARDTMUTH

Olejomalba - barvy a proces malby






Historie olejomalby, druhy a vlastnosti barev, laků i ředitel, a potřebné pomůcky do začátku.. těmto oblastem jsme se věnovali v první části článku o olejových barvách, která mnoho z vás zaujala.






Pokud se na tuto mistrovskou techniku chystáte, začtěte se s námi do druhé části, ve které objevíte mnoho dalších užitečných informacím o přípravě podkladu, šepsování, procesu malby i závěrečnému čistění pomůcek. Pojďme do toho!





JAK PŘIPRAVIT PLÁTNO PRO OLEJOMALBU


Ideálním a dnes také nejoblíbenějším podkladem pro techniku olejomalby je malířské plátno. Při volbě plátna máte na výběr ze dvou možností, zakoupit si plátno již napnuté na rámu nebo si pořídit latě na rám a plátno zvlášť, což bude vyžadovat trošku více času a zkušeností s napínáním. Ani to ale není nic těžkého.


  • Ze zmíněných dřevěných latí vytvoříte takzvaný blind rám, na který plátno následně napnete. Při stavbě blind rámu nesmíte zapomenout mít všechny úhly pravé a pevně spojené. Hodit se vám tedy bude úhloměr a gumové kladívko.

  • Plátno ustřihnete tak, aby cca o 5 centimetrů přesahovalo přes rám. Před samotným napínáním je dobré mít plátno navlhčené, aby se s ním lépe pracovalo.

  • Pak už si můžete připravit sponkovačku nebo hřebíčky a začít s napínáním. To začíná vždy od středu směrem ven, na protější stranu. Začnete-li tedy přibíjet ve středu jedné z delších stran, pak následně přibijete střed protější strany. Pokračujte k okraji strany a stejně tak to uděláte naproti.



KLÍŽENÍ


Klížení je další krok, který bychom při přípravě plátna neměli podcenit. Klih totiž slouží jako ochranná nepropustná vrstva plátna, která jej zároveň zpevňuje. V případě, že jste plátno před napínáním na blind rám namáčeli, nechte ho dobře proschnout.


Kostní klih zředíte s vodou, povaříte, necháte zchladnout a za pomoci široké štětky natřete na plátno všemi směry, křížem krážem.




ŠEPSOVÁNÍ


Mezitím, co bude klih schnout, připravte si šeps a širokou štětku. V případě zakoupení již napnutého plátna tento krok můžete vynechat, plátno často bývá upravené již z výroby.


V případě, že tomu tak není, pokračujte v šepsování s námi. Nádobu se šepsem dobře promíchejte a začněte nanášet na plátno křížem, tedy nejprve svisle, poté vodorovně. Počet vrstev se odvíjí od hrubosti a savosti podkladu. Našepsovaný podklad nechte zaschnout a následně jemně povrch zbruste brusným papírem.




OLEJOVÉ BARVY A POMŮCKY


Plátno je připravené, pojďme přejít k samotné malbě! Začátečníkům by se mohla hodit některá z předpřipravených sad, jako je například kazeta Mánes, ve které najdete nejen olejové barvy, ale také titanovou bělobu, olej, ředidlo, štětce, grafitovou tužku a dřevěnou paletu. Jednoduše vše, co budete do svých začátků s olejomalbou potřebovat.





Dále na našem e-shopu najdete kazetu Classic nebo Impression. Olejové barvy samozřejmě nabízíme k zakoupení i po jednom kusu o obsahu tuby 16 ml, 40 ml a 60 ml, stejně tak štětce.





DRUHY OLEJOMALBY


Alla prima

Ve zkratce je charakterizována jako technika mokrý do mokrého. Je založena na nanášení barev na obraz do té doby, než zaschnou. U této techniky, kterou proslavili hlavně impresionisté, kteří potřebovali zachytit dojem okamžiku, je důležité pracovat rychle a mít velké malířské a kreslířské zkušenosti ať už v oblasti perspektivy, použití barev nebo samotné techniky.


Vrstvená olejomalba

Vrstvená olejomalba je i přes svou časovou a technickou náročnost stále jednou z nejoblíbenějších technik vůbec. Při dodržení správného postupu malby jsou totiž výsledky dechberoucí. Tento druh olejomalby se dá rozdělit na tři fáze.


  • první fáze = podmalba

Za pomoci některé ze světlých barev, zředěných terpentýnem, se vytvoří monochromatická kresba kompozice. V další fázi se již na obraze zaznamenává valér, tedy kde budou položená světla a kde stíny.


  • druhá fáze = malba

Když máte hotovou podmalbu, můžete přejít k samotnému tvoření obrazu. Zapomínat byste neměli na to, že spodní vrstvy by měly mít co nejslabší nátěr a naopak, každá další vrstva by měla být hustší. Proto se spodní vrstvy ředí již zmíněným terpentýnem a vrchní olejem, jelikož vrchní vrstva nikdy nesmí uschnout rychleji než spodní.


  • třetí fáze = lazura

Finální fáze spočívá v korekturách obrazu, jako je například zvýraznění stínů a světel, perspektivy, textur a tak dále. Opět doporučujeme použít k ředění barev terpentýn, jelikož by se mělo jednat jen o dokončovací fázi. Jako závěrečný lak použijte roztok damarové pryskyřice v terpentýnu.



ČIŠTĚNÍ ŠTĚTCŮ A PALETY


K čištění náčiní, které jste k malbě olejovými barvami použili skvěle poslouží zředěný terpentýn. Štětce umyjte dvakrát až třikrát a nezapomeňte měnit i ředidlo za čisté. Po umytí štětců je osušte hadříkem a nechte je zcela proschnout nejlépe zavěšené, popřípadě ve svislé poloze, štětinami nahoru.


Přestože od vynalezení olejomalby uběhlo již mnoho let, mezi umělci je stále jednou z nejoblíbenějších technik vůbec. Jejích specifických vlastností využívají ve své práci zkušení malíři, jako je například akademický malíř František Hodonský, nadaná malířka Sofie Švejdová, ale i velice mladí absolventi uměleckých škol mezi které se řadí například Štěpán Rubáš nebo Jan Heres.




František Hodonský - Lužní světlo

Sofie Švejdová - Hadi




Štěpán Rubáš - Rekvizity



Jan Heres - Winter Wonderland




Spoustu inspirace najdete také na Instagramu. My jsme zde narazili například na profil ave.mariiia, kde jsou k vidění povedené malby olejem všeho druhu. Držíme palce s vaší vlastní tvorbou!

383 views
bottom of page