• KOH-I-NOOR HARDTMUTH

Kresba portrétu grafitovými tužkami




Dlouhé zimní večery jsou tady, tak proč nezkusit nakreslit něco složitějšího? Pusťte se s námi do kresby Neptuna, boha moří a vody jako živlu. Zpočátku se vám tento úkol bude zdát možná složitý, ale díky našemu návodu a několika trikům, které vám prozradíme, bude výsledný obraz stát rozhodně za to!




Oslňující dynamika, že? A právě na onu dynamiku a detailnost si při překreslování portrétu musíme dát obzvlášť pozor, proto si ukážeme jeden ze způsobů, kterým věrně přeneseme vše, co naše oko vidí a tím je přenos přes mřížku.





Pokud se vám jako předloha nelíbí zrovna portrét některého z bohů, můžete si samozřejmě vybrat podle vlastních priorit. Až budete mít vybráno, předlohu si vytiskněte, to abyste ji při práci měli stále na očích. Dále si připravte sadu grafitových tužek, ideálně čtvrtku o velikosti A3, pravítko, tvárlivou pryž, fixativ, grafitový prášek a štětec.


Jestliže tužku jako výtvarné médium stoprocentně neovládáte, pohrajte si s nimi a zkuste si na kousek papíru, jak která kreslí. Seznámíte se tak s jejich tvrdostmi a gradacemi. Tato zkušenost se vám bude náramně hodit při stínování. Teď už ale pojďme přistoupit k samotné kresbě.







První krok trochu připomíná úkol z geometrie. Budeme totiž zvětšovat obrázek z formátu A4 na A3. K tomu je jedna skvělá pomůcka, kterou vám rádi prozradíme:


  • Pokud zvětšujeme obraz z A4 na A3, vše násobíte číslem 1,41. Takže si na předlohu narýsujeme síť čtverců o velikosti 4 cm.

  • Tady pozor, čtverce mohou být i větší i menší. Respektive platí pravidlo, čím menší čtverce uděláte, tím budete mít obraz přenesený věrněji.

  • Větší čtverce jsou výhodné v tom, že ve třetí fázi tvoření nebudete muset tolik gumovat a rýsování vám nezabere tolik času.


My jsme zvolili variantu 4 cm. Na čtvrtku tedy narýsujeme tu samou síť se čtverci rozměrem o 1,41 krát větší, tedy 5,64 cm.





Mřížkové linie slouží jako referenční body, které vám pomohou nakreslit linie a obrys předmětu na správné místo. Jednodušší vysvětlení je, že nepřekreslujete celý obraz najednou, ale překreslujete čtvereček po čtverečku, což je mnohem jednodušší. K tomuto účelu překreslování se nejvíce hodí tužka s označením 4B, jelikož nezanechává rýhy a lze ji snadno vygumovat.





Poté, co máte obrázek přenesený, vygumujte pomocnou mřížku, kterou už nebudete potřebovat a zanechte pouze obrys. Na gumování doporučujeme použít plastickou pryž, jelikož skvěle odstraní grafit a nepoškodí podklad.





Obrys máme dokončený, takže se můžeme pustit do stínování. Grafitové tužky jsou k tomuto kroku ideální, jelikož jejich kvalita je při práci opravdu znatelná. Grafitové jádro je totiž hladké a při kresbě tak nezadrhává o podklad. Pro začáteční naznačování stínů jsme využili tužku 7B a následně jsme dolaďovali nejtmavší a detailní místa nejměkčí tužkou ze sady s označením 8B.





Zdá se, že máme hotovo, ale co pozadí? Využít můžete skvělého pomocníka, který pozadí vyřeší prakticky za vás a tím je grafitový prášek, se kterým je velká zábava, dokud vám neupadne na koberec :).




Nasypejte si trošku grafitového prášku na vedlejší papír, vezměte si větší štětec a naberte prášek, který následně nanesete na oblast pozadí. Prášek je skvělý také pro docílení realističtějšího vzhledu při kreslení portrétů, protože skvělé imituje kůži a hladké povrchy.




Na závěr zbývá za pomoci plastické pryže dočistit kresbu a zvýraznit světlá místa. Pryž má jednu velice praktickou vlastnost, a to tu, že ji lze jednoduše rozdělit na menší části, se kterými lze tvořit ty nejjemnější detaily.



Pokud jsme spokojeni s výsledným obrazem, zafixujeme ho fixativem a je hotovo!



Za profesionálně zpracovaný návod děkujeme umělkyni Marii Klášterkové, která se ve své tvorbě specializuje převážně na kresbu a malbu portrétů. Ráda však zachycuje i architekturu, faunu a flóru, nebo vytváří digitální ilustrace.

209 zobrazení