"Kreslím úplně každý den, převážně v noci" • Stefan Ivanov
K umění nás mohou přivést různé okolnosti. V případě Stefana Ivanova tomu bohužel byla vážná nehoda na motorce, která mu převrátila život naruby. Nejen o tomto závažném tématu, ale například i o oblíbených motivech nebo uměleckých plánech do budoucna, se tento talentovaný umělec rozpovídal v následujícím rozhovoru.
Dobrý den Stefane! Rádi bychom se vás zeptali, co vás přivedlo ke kresbě a k výtvarnému umění obecně?
Vše začalo v létě roku 2006. Bylo to šest měsíců poté, co jsem dva týdny strávil v kómatu po vážné nehodě na motorce. Rozhodl jsem se začít kreslit proto, aby se zlepšil můj fyzický a psychický stav.
To byl tedy velice smutný start s výtvarným uměním. Ve své tvorbě kreslíte hlavně historická vozidla. Jak vznikl nápad věnovat se zrovna tomuto tématu?
Po první ilustraci škodovky jsem se rozhodl vytvořit další. Po několika dalších modelech moderních vozů značky Škoda jsem se rozhodl, že začnu kreslit také historické modely této značky. Začal jsem si zjišťovat více informací o historii společnosti, což mě přivedlo ke značce Laurin & Klement a jejich spojení se značkou Škoda. Následně mě to přimělo ztvárnit jejich příběh.
Zajímavé! Zachycujete tedy jen vozy značky Škoda. Navázal jste s firmou například nějakou spolupráci?
Mohu říci, že mé jméno i tvorba jsou ve firmě Škoda Auto známé. V jejich časopise je o mně dokonce článek. Pokusil jsem se několikrát navázat spolupráci o uspořádání výstavy v muzeu Škoda, myslím ale, že z jejich strany není zájem. Nechci znít nějak nezdvořile, ale to, co jsem dosud o L&K vytvořil, zatím nikdo jiný neudělal. Jsem jediný, který vypráví příběh této společnosti takovýmto způsobem. Má tvorba je známá v automobilových kruzích převážně v Evropě a USA. Některé lidi to opravdu zajímá.
Jak často se své umělecké tvorbě věnujete?
Kreslím úplně každý den, a to převážně v noci, jelikož přes den pracuji.
Máte náš obdiv. Po celém dni v práci sednout ještě ke kresbě… Kreslíte podle předloh nebo vám občas auta „postojí“ i modelem? Co je pro vás lepší?
Kreslím převážně podle fotografií společnosti. Také používám archivní dobové fotografie, jelikož vyprávějí příběhy, které jsou pro mne zajímavé k dalšímu bádání. Využívám hlavně fotografie ze závodů, cestování nebo válečných období. Netvořím ilustrace podle moderních fotek zachycujících staré modely.
Jak ve zkratce vypadá proces vytvoření jedné vaší kresby? Vytváříte si nejprve například nějaké skici, nebo jdete rovnou na věc?
Nejprve musím najít vhodnou fotografii. Některé jsou náročné nakreslit, obsahují mnoho detailů a prvků, a jiné tak těžké naopak nejsou. Dokončit jednu ilustraci mi zabere 4-5 dní a používám pouze tužky.
Kresba tužkou není nic jednoduchého, ale výsledky, obzvláště ve vašem případě, stojí za to! Zkoušel jste se někdy věnovat i jinému tématu než historickým vozům?
Když jsem byl malý, tvořil jsem ilustrace superhrdinů, příšer, rytířů… Před několika lety jsem vytvořil pár portrétů lidí, které znám, ale brzy mi došla inspirace. Čas na jiná témata nemám. Pouze auta L&K a Škoda, nákladní auta, autobusy…
A co jiná technika? Neláká vás například malba?
Jsem umělecký samouk. Vytvořil jsem si vlastní techniku, a ta je jediná, kterou znám.
Tomu naprosto rozumíme. Máte nějaký oblíbený produkt od Koh-i-noor Hardtmuth, na který nedáte dopustit?
Používám klasickou sadu hnědých tužek Koh-i-noor. Také černé Toison D'or. Mám rovněž, jak my v Bulharsku říkáme, „staré dobré” tužky z dob Československa.
To moc rádi slyšíme. Existuje nějaký umělec, jehož tvorba vás inspiruje?
Zajímám se o tvorbu Františka Kardause, Václava Zapadlíka, Vladimíra Bidlo, Jiřího Ramese. Všichni to jsou skvělí umělci. Myslím ale, že je správné následovat sebe a své cíle.
Když už hovoříme o cílech, kam byste rád, aby vaše tvorba v budoucnu směřovala?
Mám několik cílů. Chtěl bych mít možnost ztvárnit celou historii L&K a Škoda. Chci mít výstavy po celém světě, abych mohl říct a ukázat světu příběh Václava Laurina a Václava Klementa, a to, co pro Českou republiku, Evropu a svět udělali. Chtěl bych vyprávět o Františku Křižíkovi, Otto Hieronimus, Alexandru Kolowrat, T. G. Masarykovi, o stavitelích autobusů, jako Božík, Sodomka, Koller, Uhlic, Petera. Ti všichni měli spojení s L&K a Škoda. Chtěl bych vydat knihy s ilustrovanými modely a odvyprávět příběh prostřednictvím jejich stran. Přál bych si zajistit, aby tento příběh v automobilovém světě žil i nadále.
To jsou krásné plány a my upřímně doufáme, že vám vyjdou. Stefane, děkujeme za váš čas a za krásná slova o produktech značky Koh-i-noor. Moc si toho vážíme!
Comentarios